Have a day full of smiles, good work and love!
Because Smile is the Melody of the Soul. Work is the Service of the Spirit and Love is the Gift of the heart.

Kamis, 29 Juli 2010

Hidup Kita Tidak Sendiri...

Hari ini...rabu, 27 januari 2010....cuaca kota Bandung...lumayan cerah....agak panas.....
Sedikit catatan..yang ingin aku sampaikan tuk tman2 fb ku...yang kebetulan membaca catatan ini....
Aku keluar dari rumah dengan sedikit rasa malas....kalau ga ada keperluan ...lebih enak diam di rumah sepertinya...
Belum sampai di jalan raya....kulihat dari jauh...seorang pemuda...menuntun seorang wanita tua...renta....semakin dekat..semakin jelas terlihat mereka begitu kusut...kumal.....pa lagi si wanita tua...dengan tubuhnya yg kecil...kulitnya legam terbakar matahari...tanpa alas kaki...dengan kerudung seadanya...menenteng gelas bekas air mineral...membuat ku iba....si pemuda..dengan penuh kasih...menuntun wanita itu...perlahan... mencari tempat untuk berteduh....entah ibunya atau neneknya.. Ya.Tuhan....hatiku sempat terenyuh menyaksikan pemandangan ini....ternyata masih ada...pemuda..yg tanpa rasa malu...risih...apa lagi gengsi....melakukan semua itu.......pemuda itu pasti tidak punya pekerjaan....pasti dia terpaksa melakukan itu.....andai dia punya pekerjaan...tidak mungkin...dia ....tega..mengemis bersama ibunya..atau neneknya itu.....
Aku..jadi teringat....hak orang lain dari gaji suami ku...yang tak seberapa..belum aku..keluarkan......kali ini aku berikan seluruhnya untuk nenek dan pemuda itu.....biasanya aku berikan untuk beberapa orang atau mesjid....
(mohon maaf...teman2...tidak sedikit pun aku bermaksud untuk ''riya'' atau menceritakan kebaikan ku....).
Aku segera berlalu....namun..pemuda itu mengejarku....dan mengulurkan tangan nya.. menjabat tangan ku...dengan penuh rasa hormat dan terima kasih...ucapan terima kasih...tak henti2nya...keluar dari mulutnya...matanya berkaca-kaca...begitu pula dengan wanita tua itu....
Aku..sempat berbincang dengan mereka...kutanya mereka berasal dari mana....Tegal jawabnya.....punya rumah....?...jawabnya tidak.....knapa ga pulang saja ke tegal....sama...ditegal..mereka tidak memiliki apa2...entahlah...
aku sempat berfikir...andai aku berlebih...ingin sekali aku menolong pemuda itu.....bersekolah....memberinya pekerjaan...dlsb.....tp..tak mampu aq lakukan ..karna segala keterbatasanku....
Masih..banyak ..pemuda2 seperti dia....masih banyak orang2 di sekeliling kita yang bernasib sama dengan mereka...kurang beruntung.....
Syukur ku tak pernah berhenti terucap kepada Nya.......atas segala kebaikan yg Dia berikan untuk hidupku... kita lebih beruntung daripada mereka......
Menunduk lebih sejuk dihati kita.....dari pada menengadah...menyaksikan orang2..berlebih menikmati segala kelebihannya....pasti lumayan gerah.....he..he..
Kenikmatan hidup di dunia...akan lebih terasa nikmat...bila kita peduli akan orang2 disekeliling kita.....terutama mereka yang membutuhkan kita.....mulai dari keluarga...saudara terdekat...teman.......dan ...........
Lebih nikmat tangan kita berada diatas........selagi kita mampu....
Sahabat...trima kasih..kalian sudah meluangkan waktu tuk membaca catatan..ku...moga bermanfaat.....sekali lagi mohon maaf...tak ada tujuan untuk ''riya''...akan kebaikan....catatan ini hanya untuk mengingatkan...klo Kita Tidak Hidup Sendiri.....***

Tidak ada komentar:

Posting Komentar